Takk for kommentarer fra medstudenter på PPU. Det er spennende å delta i et slik nettbasert gruppearbeid, og for øvrig helt i tråd med Vygotskys teorier. Jeg er enig med begge kommentatorene om at det er viktig å tenke mer på den visuelle presentasjonen enn det jeg gjorde i dette innlegget. Ser selv at innholdet kunne blitt mer lekkert og luftig lagt frem, og at dette hadde økt leseglede og forståelse.
Det er også en utfordring å kombinere dette faglige stoffet med blogg-mediet synes jeg. Og ved gjennomlesning av mitt eget innlegg nå etter litt tid synes jeg kanskje at det ikke helt har funnet ballansen mellom blogg-mediet og akademia når det gjelder form. Så kan man også spørre seg om bloggmediet, som er en mer muntlig form nærmere opp til essayet som sjanger er det riktige forumet til å presentere stoff med såpass store formelle krav i det hele tatt..
I løpet av denne skriveperioden som har strukket seg over noe tid, har jeg lagt merke til at jeg i min egen undervisning på kulturskolen har fått inn en ny bevissthet i arbeidet etter at jeg nærleste Vygotskys teorier. Jeg hadde før en aldri så liten snurt følelse når jeg støtte på barn som ikke hadde kunnskap jeg selv mener er essensiell. ( For eksempel hadde jeg en elev som trodde Ibsen hadde skrevet en av Prøysens viser). Men det å få inn begrepet ”den proksimale utviklingssone” har gjort noe med meg. Det er viktig å ta utgangspunkt i elevenes nåværende faglige ståsted og sammen jobbe videre derfra. Og i en sammenheng som kulturskolen der kravet til pensum ikke er tilstede er det også ganske lett å få dette til på en god måte. Så kan elevene etter hvert utvikle sin forståelse av både Ibsen og Prøysen i en kollektiv sammenheng, med læreren som medierende medhjelper, og språket som verktøy.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar